Magnifying glass Close

Noordersluis voor een abnormaal laag bedrag

Bouwers Bam en Volkerwessels beginnen binnenkort met de bouw van een vernieuwde Noordersluis bij IJmuiden. Deze wordt de grootste ter wereld en moet eind 2019 toegang geven tot elk formaat schip denkbaar.

De sluis mag dan groot worden, het budget is klein. De bouwers hebben de aanbesteding gewonnen met een opmerkelijk laag bedrag. De plafondprijs stond bij Rijkswaterstaat op 500 miljoen euro, weet NRC. OpenIJ, het consortium van BAM, Volkerwessels en bouwfinancier DIF, denkt het voor 350 miljoen euro te kunnen realiseren.

Lage inschrijving
De Rijkswaterstaat had dan ook grote twijfels bij dit bedrag. Kan het wel voor zo weinig geld? Bij Rijkswaterstaat ligt de botlekbrug bij Rotterdam nog vers in het geheugen. De bouwers Strukton, Ballast Nedam en Strabag schreven toen ook voor een heel laag bedrag in en raakten in grote financiële problemen. Ook de nieuwe A15, die vorige week werd geopend, kenmerkte zich door de lage inschrijving en financiële tegenvallers.

Haalbaar
Na in dringende gesprekken met OpenIJ over de aanbesteding van de zeesluis tuigde Rijkswaterstaat een onafhankelijke commissie op, die de plannen moest bestuderen. Het moet kunnen, was de conclusie. De bouwers denken onder meer te besparen op een reservedeur minder en een voordelige afzinkmethode.

DBFM-contract
Rijkswaterstaat koos voor een DBFM-contract, waarbij de bouwer alles ontwerpt, bouwt, financiert en voor een afgesproken tijd onderhoud. De betaling vindt achteraf plaats. Wie zijn eigen werk moet bedenken en onderhouden, wordt gedwongen tot een creatief en onderhoudsvriendelijk ontwerp, is het idee. Rijkswaterstaat levert alleen een basisontwerp. De bouwers mogen daarvan afwijken, mits ze zich wel aan de eisen houden.

Risico’s
De lage inschrijfprijs is een risico, maar vooral een risico voor de bouwers, schrijft NRC. Andere risico’s heeft Rijkswaterstaat naar zich toe getrokken. Rijkswaterstaat ruimt zelf de bommen op en neemt verantwoordelijkheid voor de ‘zoutindringing’ door het extra zoute water dat straks het zoete kanaal in zal stromen. De technische oplossing is hiervoor nog niet bekend. Eerst zat dit punt nog in het contract van de bouwers, maar dit is er toch uitgehaald.

Schade Noordersluis
Het risico dat in het contract is blijven zitten, is de eventuele schade aan de Noordersluis tijdens de bouw. De sluis, die openblijft tijdens de bouw, ligt slechts tien meter naast de nieuwe sluis. Niemand weet exact hoe deze eraan toe is. De bouwers en Rijkswaterstaat hebben afgesproken hoeveel de sluis tijdens de bouw verplaatst mag worden. Blijft de sluis daarbinnen en is er schade, dan is dat het probleem van de opdrachtgever. Als de sluis meer verplaatst wordt, dan is dat het probleem van de bouwers.

Partner van Aanbestedingscafé
Partner van Aanbestedingscafé

Reacties (1)

15 februari 2016 10:41 uur

Rws had minimaal een toelichting moeten vragen als ze het niet vertrouwen of een minimale inschrijfprijs hanteren. Nu haalt rws wel heel gemakkelijk de handjes er vanaf....

Partner van Aanbestedingscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres