Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

'NS had beter naar fabrikanten moeten luisteren'

In de aanbestedingsprocedure van de treinen voor de hogesnelheidslijn HSL Zuid had de NS beter naar de fabrikanten moeten luisteren. Dat zei Rene van Marrewijk, destijds salesmanager van treinenbouwer Siemens, woensdag tegenover de enquêtecommissie Fyra.

In 2003 startte de NS de aanbesteding in de zoektocht naar hogesnelheidstreinen. Een klein aantal bouwers toonden interesse, waaronder Siemens. In de aanbestedingsvraag had de NS eerder onder meer eisen gesteld op het gebied van zitplaatsen, veiligheid en het op dan moment nog in ontwikkeling zijnde Europese veiligheidssysteem voor treinen: ERTMS. „De opdracht hinkte op meerdere gedachten”, zei Van Marrewijk. „Het was geen consistent geheel.” Ook moesten volgens Van Marrewijk de bestaande treinen opgevoerd worden om 220 kilometer per uur te kunnen halen. De door NS gevraagde levertijd kon daarom niet worden gehaald door Siemens. Van Marrewijk: “Het hoort bij professioneel opdrachtgeverschap dat je eisen stelt die ook gehaald kunnen worden.” Dat schrijft Nu.nl.

Grote risico’s
Gezien de grote risico’s op het niet halen van deze eisen werd volgens Van Marrewijk een risico-opslag gereserveerd om meerkosten te kunnen incalculeren. De prijs werd daarnaast verhoogd vanwege mogelijke boetes in het contract als de eisen niet zouden worden gehaald. Omdat Siemens het gevraagde aantal van 16 treinen (met 10 extra treinen als optie) te laag vond werd ingezet op 26 treinen. Het bod werd hierom door NS afgewezen. In het aanbestedingsproces viel verder onder andere ervaren bouwers Alstom en Bombardier af, waardoor NS uiteindelijk uitkwam bij de mislukte Fyra van AnsaldoBreda.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres