Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

NS dingt niet langer mee naar regionale concessies

NS wil zich gaan concentreren op vervoer op het hoofdrailnet en zal niet langer meedingen naar concessies voor regionaal vervoer. Uit de nieuwe strategie van de NS, die topman Roger van Boxtel morgen presenteert, blijkt dat NS ook stopt met de exploitatie van de winkels op stations.Winkels, zoals de Broodzaak, Julia’s, AH to go en kiosk, zijn nu nog in beheer van NS, maar de vervoerder zal dit onderdeel af gaan stoten. Tot slot verkoopt NS ook busbedrijf Qbuzz.

Voor de Nederlandse Spoorwegen liggen de hervormingen al langer klaar, schrijft FD.nl. Voormalig topman van NS Timo Huges stelde al voor om delen van het vastgoed af te stoten. Ook gaf Huges aan dat de vervoerder zich meer moet richten op het rijden van intercity’s op de belangrijkste sporen van Nederland, in plaats van het buitenland. Huges moest echter vorig jaar aftreden, vanwege bedrijfsspionage om een concessie in Limburg te winnen.

Regionaal vervoer
NS stopt volledig met regionaal vervoer. Dit betekent onder andere dat Qbuzz in de verkoop gaat. Dit bedrijf is actief in Zuidoost-Friesland (tot eind 2016), Groningen-Drenthe (tot eind 2019) en Utrecht (als U-OV, tot eind 2023). NS blijft in het buitenland nog wel op de commerciële markt actief. NS heeft een buitenlandse dochter Abellio, die vooral in Engeland en Duitsland zal blijven rijden.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres