Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

NS laat software sinds 1993 niet aanbesteden

De NS gebruikt al 22 jaar software van dezelfde leverancier (SISCOG) voor het plannen van personeel en materieel gebruik. Nooit werd de software aanbesteed, waarmee het spoorbedrijf de aanbestedingsregels aan zijn laars lapt. Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl. D66 eist opheldering van minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën over de kwestie.

Het gaat om software van het Portugees bedrijf SISCOG om roosters te maken voor treinen en personeel. Door onder meer het omstreden ‘rondje om de kerk’ is een ingewikkeld, en prijzig, algoritme uitgedacht. Een anonieme bron binnen de NS stelt dat de ontwikkeling van de software en de kosten daarvan zeker 10 miljoen per jaar zijn. Het zou dus na al die jaren inmiddels gaan om honderden miljoenen. Maar de NS ontkent dat met klem. Zeker is dat het bedrag de aanbestedingsgrens overschrijdt.

Nederlandse regelgeving
Volgens de NS was aanbesteden niet nodig, omdat de Nederlandse regelgeving nog niet van kracht zou zijn toen het contract in juli 1993 werd gesloten. Uit onderzoek van NU.nl blijkt echter dat de Nederlandse regelgeving in april 1993 is gepubliceerd, een maand voor het contract werd gesloten.

Europees recht
Het zou niet belangrijk zijn of de Nederlandse regel wel of niet in 1993 bestond. Elisabetta Manunza, hoogleraar Europees en Internationaal aanbestedingsrecht aan de Universiteit van Utrecht, wijst er tegenover NU.nl op dat er op dat moment al Europese aanbestedingsregels waren. “Het Europees recht heeft voorrang boven welke nationale regeling dan ook. Dat geldt nu en dat gold al in 1993”, stelt zij dan ook.

Aan zijn laars lappen
Kamerlid Stientje van Veldhoven van D66 zegt tegenover NU.nl: “Een staatsbedrijf kan niet zomaar de aanbestedingsregels aan zijn laars lappen. De NS hecht terecht aan betrouwbaarheid van de dienstregeling. Daarom is het juist belangrijk dat ook naar alternatieven wordt gekeken. Zo betaalt de reiziger de beste prijs voor het beste systeem.” Ook eist het kamerlid opheldering of de Raad van Commissarissen op de hoogte was. Zij wil weten of in dit geval ook aan de bel is getrokken bij de NS. Op dit moment wordt het contract tussen SISCOG en NS herzien. Volgens de NS gaat het niet om nieuwe contractsonderhandelingen.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé: