Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

“NS sloeg de plank mis bij onderhandse gunning”

Oud-minister Zalm van Financiën geeft tijdens de parlementaire enquêtecommissie aan dat de NS voor de Europese aanbesteding al een kans kreeg voor een onderhandse gunning. Toen sloegen zij echter de plank finaal mis, aldus de oud-minister. Oud-minister van Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos wilde de concessie aan het spoorconcern gunnen, maar NS overspeelde zijn hand door veel meer vervoer naar zich toe te trekken dan was gevraagd.

“Het was alsof je een offerte vroeg voor het schilderen van de buitenkant van je huis, maar dan een offerte krijgt waarbij ook de keuken wordt verbouwd en de binnenkant wordt geschilderd”, zo vertelt Zalm beeldend. “Ze toonden onervarenheid met hoe dit soort besluitvorming in de Haagse politiek gaat”, vervolgt hij. Zalm erkent dat de verhoudingen tussen de overheid en de NS toen ernstig verstoord raakten.

Oranjecombinatie stuitte op verzet
De poging van minister Netelenbos om een jaar later de concessie alsnog onderhands te gunnen aan NS, in samenwerking met Schiphol en de KLM, stuitte bij Zalm op verzet. “Die Oranjecombinatie kwam voor mij uit de lucht vallen.” Netelenbos lobbyde in het kabinet om de gunning alsnog mogelijk te maken. “Onverstandig en bestuurlijk moeilijk te rechtvaardigen”, stelt Zalm. Uiteindelijk heeft premier Wim Kok de knoop doorgehakt om openbaar aan te besteden.

Zalm tevreden met bod NS
NS won de aanbesteding in 2001 met het bod van 178 miljoen euro. Eerdere getuigen van de enquêtecommissie noemden deze bieding ‘idioot hoog’. Zalm was echter tevreden: “Toen ik het hoorde, dacht ik: ‘tjonge jonge, dat is veel geld. Maar ik vond dat wel mooi ja”. Zalm had zelf gedacht aan biedingen van maximaal 100 tot 110 miljoen euro. Maar hij vond de hoogte van het bod geen reden om het af te wijzen. “Ik dacht: ‘de NS weet veel meer van het runnen van een spoorlijn dan wij’”.

Weinig financiële ruimte
Door het hoge bod hield NS weinig financiële ruimte over voor de aanschaf van de treinen. Daardoor werden deze uiteindelijk besteld bij de onervaren Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda. De toestellen zijn begin 2013, na veertig dagen in gebruik te zijn geweest, met ernstige mankementen van het spoor gehaald.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties (1)

aanbestedingscafe gebruiker 26 mei 2015 18:56 uur

Dat AnsaldoBreda treinen heeft geleverd met manco's dat is wel duidelijk. Maar om te zeggen dat ze een onervaren treinenbouwer waren is wel het andere uiterste. Nancy, hoeveel treinen moet je hebben geleverd voordat je een ervaren treinleverancier bent?

Partner van Aanbestedingscafé: