Magnifying glass Close

NS-treinen rijden vóór 2018 op 100% groene stroom

NS en Eneco zijn vorig jaar een 10-jarig partnerschap aangegaan om treinen voor 2018 volledig op groene stroom te laten rijden. Een ambitieuze doelstelling, aangezien NS één van de grootste afnemers van elektriciteit in Nederland is. Het spoorbedrijf gebruikt evenveel elektriciteit als de hele gemeente Amsterdam. Hoe staat het inmiddels met de doelstelling? “De overschakeling naar windenergie gaat sneller dan gedacht. In 1,5 jaar hebben we nu al bijna 75% van de elektriciteit die we verbruiken vergroend”, vertelt Jeroen Wegkamp, CPO van de NS aan AanbestedingsCafe.nl.

Onlangs was in het nieuws dat het Rijk nog steeds stroom uit kolen- en gascentrales inkoopt, welke met certificaten uit buitenlandse waterkrachtcentrales groen wordt gemaakt. Dit was omstreden, omdat de overheid zichzelf verplicht volledig duurzaam in te kopen. Hoe heeft NS dit voorkomen?

Geen bestaande certificaten
“We hebben bij de aanbesteding duidelijk aangegeven dat we geen bestaande certificaten willen kopen”, vertelt Wegkamp. “Je ziet vaak dat bedrijven groene stroom willen en dat vervolgens bestaande certificaten uit Noorwegen worden ingekocht. Dan vindt er verdringing plaats, want een ander bedrijf krijgt dan minder groene stroom. We hebben dus aangegeven dat we nieuwe capaciteit uit hernieuwbare energiebronnen willen en dat dit ook verifieerbaar moet zijn.”

Windenergie
“In de aanloop naar de aanbesteding hebben we veel tijd gestoken in het toetsen van de maakbaarheid van de duurzaamheidseisen. Dit hebben we enerzijds aan de markt gevraagd, maar zijn ook te rade gegaan bij organisaties zoals WNF, Urgenda, Natuur en Milieu en Greenpeace. Groene varianten zoals biomassa zijn toen afgevallen en uiteindelijk zijn we uitgekomen op windenergie. Eneco kwam bij de Europese aanbesteding als beste uit de bus. Met deze energieleverancier hebben we afgesproken dat zij gaan zorgen voor nieuwe capaciteit die dekkend is voor de NS-behoefte aan windenergie uit Nederland en West-Europa. De energie komt voor een deel van windparken die al gepland waren, maar waarvan de capaciteit nog niet vergeven was. Een ander deel komt van nieuwe windparken. Een onafhankelijk team gaat deze afspraken toetsen.”

Railsponsible
Duurzaamheid is niet alleen op het gebied van energie een speerpunt. “We doen mee aan het ketenbrede initiatief ‘Railsponsible’, dat mede vanuit de NS is gestart. Onder andere Deutsche Bahn in Duitsland, SNCF in Frankrijk en grote leveranciers zoals Alstom en Bombardier zijn hierbij aangesloten. Het doel van het initiatief is om de gehele supply chain transparanter en duurzamer te maken.” Een onderdeel van Railsponsible is bijvoorbeeld het invoeren van de EcoVadis systematiek om duurzame prestatie van leveranciers in beeld te brengen. De scores kunnen worden gedeeld met de andere deelnemers. Omdat leveranciers maar één keer het assessment in hoeven te vullen, verhoogt dit de efficiency, hebben alle bedrijven hetzelfde beeld en wordt de hele sector geprikkeld om steeds beter te presteren op duurzaamheidscriteria.”

Duurzamer Ondernemen
NS beschikt daarnaast ook over het programmateam Duurzamer Ondernemen. “Hier werken we nauw mee samen”, stelt Wegkamp. “Wanneer duurzaamheid een aspect is bij een aanbesteding, kloppen we bij deze afdeling aan. Meestal is dat bij de thema’s energie, afval en reiniging. Bij de afdeling duurzaamheid worden deze getoetst op groenere alternatieven. Wat we namelijk met EcoVadis doen, zegt iets over de duurzaamheid van de bedrijfsvoering van de leverancier. Het zegt echter nog niets over de producten die we afnemen. Dit wordt getoetst door Duurzamer Ondernemen”, concludeert Wegkamp.

Partner van Aanbestedingscafé
Partner van Aanbestedingscafé

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé
Sluiten

Inloggen

of met e-mailadres