Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

NS wil ‘level playing field’ ontwikkelen

NS geeft in het Vervoerplan 2016 aan een ‘level playing field’ te willen ontwikkelen binnen de kaders van de spoorwegwet en de mededingingswet. Hiermee wil de vervoerder het vertrouwen terugwinnen van de reiziger, de concessieverlener en de aandeelhouders. NS zegt in het vervoerplan dat de problematiek van de Fyra, onregelmatigheden bij de aanbesteding in Limburg en discussies over het ‘level playing field’ geleid hebben tot een ongewenste vertrouwensbreuk.

Zowel regionale spoorvervoerders en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn al langer van mening dat NS een oneerlijke positie inneemt op het Nederlandse spoor. ACM heeft onlangs een rapport gepubliceerd over de machtsposities op het spoor. Connexxion en Veolia lieten hierop weten dat ze hopen dat de rapportage ‘de ogen van alle betrokkenen opent en dat er op termijn serieus werk gemaakt wordt van de machtspositie van NS”, schrijft OV Pro.

Level playing field
ACM concludeerde al voor de publicatie van het rapport dat de machtspositie kwalijk is. NS belooft nu dat er een duidelijk aanbod komt van diensten en voorzieningen die door NS geleverd kunnen worden, met een kostenopbouw die voldoet aan de wet- en regelgeving. “Een level playing field gaat er onder andere over dat bepaalde diensten en voorzieningen onder dezelfde voorwaarden en tarieven worden aangeboden”, aldus Woordvoerder Eric Trinthamer van NS. “Het aanbod aan alle vervoerders wordt transparanter.”

Limburg
De afgelopen jaren werd er meerdere malen gesproken van het ontbreken van een ‘level playing field’. Dit gold voornamelijk voor de aanbesteding in Limburg. De NS-dochter Abellio zou een oneerlijk voordeel hebben binnen deze aanbesteding. Daarnaast beweerde Veolia geen goed bod te kunnen doen, omdat de NS geen eerlijke informatie had doorgespeeld over de kosten. ACM gaf Veolia gelijk in haar klacht en concludeerde dat NS de spoorwegwet had overtreden. NS zou concurrenten hoge prijzen aanrekenen voor essentiële zaken, zoals OV-chippalen en de toegang tot kaartautomaten.

Hoofdrailnet
Ook is er commentaar over de concessie op het hoofdrailnet. Volgens de regionale vervoerders wordt de markt verstoord door de gunning van het hoofdrailnet. Het hoofdrailnet is niet door een aanbestedingsprocedure gegund en er hebben ook geen andere markttoetsen plaatsgevonden van de concessievoorwaarden. Daarom zou het van belang zijn dat er in de concessie enkele voorschriften worden opgenomen die voorkomen dat de NS misbruik maakt van haar machtspositie.

Partner van Aanbestedingscafé
Partner van Aanbestedingscafé

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres