De brandweer begaat volgens Natuur & Milieu dezelfde fout als de politie bij de aanschaf van nieuwe personenauto’s en bestelwagens. De brandweer stelt in de aanbesteding de harde eis dat alleen dieselvoertuigen zijn toegestaan en eisen op het gebied van milieu ontbreken totaal. Door deze harde eis te stellen worden schone benzine, hybride en elektrische auto’s uitgesloten van deelname.
Een soortgelijke aanbesteding van de politie stond eerder al ter discussie. Daarin stond de politie ook alleen dieselvoertuigen toe. Onder druk van Natuur & Milieu en na Kamervragen van de ChristenUnie is deze eis ingetrokken.
CO2 uitstoot
Eisen aan de CO2 uitstoot ontbreken bij de aanbesteding van de brandweer helemaal. De energiezuinigheid van de auto wordt wel genoemd, maar weegt voor slechts 2,5 procent mee in de beoordeling. “Dat is veel te weinig”, stelt Natuur & Milieu. “De nationale richtlijn voor duurzaam inkopen geeft aan dat duurzaamheid voor minstens 20 procent moet meewegen voordat het effectief is. Ook onzuinige auto’s met een grote klimaatimpact kunnen nu dus de aanbesteding winnen.”
Goedkoopste optie
Dat de politie en brandweer allebei voor diesel kiezen is niet zo verwonderlijk. Het is namelijk de goedkoopste optie. De brandweer hoeft geen belasting te betalen over de voertuigen. Een vervuilend dieselvoertuig is daardoor veel voordeliger. Staatssecretaris Wiebes en een aantal Kamerfracties hebben al vaker aangegeven dat ze van deze belastingvrijstellingen af willen, maar hier zijn nog geen concrete stappen in gezet.