Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
08
12
16
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Dossier: Overheidaanbesteding
Soort:

'Overheden moeten samen bussen aanbesteden'

Overheden zouden aanbestedingen van zero emissie-bussen samen moeten voegen. Zo kunnen ze namelijk grotere aantallen bussen aanschaffen tegen lagere kosten en krijgt duurzaamheid meer ruimte. Dit stellen Carol Werner, adviseur permanente structuur OV-chipkaart, en Remco Hoogma, onderzoeker, adviseur en ondernemer bij Dwarsverband.

Werner en Hoogma schreven, volgens OVpro.nl, al eerder twee rapporten over de overgang naar elektrisch vervoer voor onder andere de concessiegebieden in regio Amsterdam. Zij vinden schaalvergroting een belangrijk aandachtspunt, zeker nu een aantal gemeentes, zoals Nijmegen, Rotterdam en Eindhoven, van plan zijn om in 2025 alle nieuwe bussen uitstootvrij te laten rijden.

Samenwerken
Voor één vervoerder is het bijna onmogelijk om ineens honderden elektrische bussen aan te schaffen, terwijl zo’n hoeveelheid bussen wel kan worden aanbesteed als verschillende overheden en vervoerders dit samen doen. Dit vereist goede samenwerking tussen overheden en vervoerders, ook binnen de eigen geledingen.

Kosten
De kosten blijven een lastig punt. Het OV is, volgens Hoogma, geen rijke sector. Geld voor investeringen in de concessies is er nauwelijks. Daarnaast twijfelen Werner en Hoogma ook over de deadline om in 2025 al alle bussen uitstootvrij te laten rijden. Is deze deadline niet te ambitieus? Hoogma is van mening dat je de overgang naar uitstootvrije bussen niet in een paar jaar kan doen zonder het hele systeem om te gooien.

Ingewikkeld
Werner vergelijkt het veranderen van het systeem met een mammoettanker in een uur naar rechts willen draaien. Het is ingewikkeld, aangezien er tegelijkertijd aan veel facetten gewerkt moet worden en daarbij ook veel partijen betrokken zijn. Toch zijn Werner en Hoogma positief en denken ze dat die verandering gaat lukken in Nederland.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.