Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
01
07
19
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Aanbesteden
Soort:

Pijnlijke dossiers vragen om sterke vertrouwensrelaties

“Wanneer je na een lange vakantie weer over de Nederlandse infrastructuur rijdt, besef je hoe goed wij het hier allemaal geregeld hebben. Dat lijkt een vanzelfsprekendheid, maar is het niet. Voor een groot deel is het te danken aan een hele goede samenwerking tussen aannemers en opdrachtgevers. De meeste bouw- en infraprojecten gaan goed, maar wanneer je met pijnlijke dossiers te maken krijgt moet je er toch op de een of andere manier samen uitkomen.” Zo maakt Pieter Litjens, algemeen directeur van CROW, duidelijk tijdens het Nationaal Congres Aanbesteden en Contracteren.

Litjens heeft ervaring met “pijnlijke dossiers.” In 2014 werd hij wethouder Verkeer en Vervoer in Amsterdam, waarbij hij de Noord-Zuid lijn op zijn bord kreeg. Toen hij begon waren de grootste hindernissen al genomen en was men beland in de afbouwfase, “waar vooral de besturingssoftwaresystemen een bottleneck waren. De aannemer die de software zou leveren liet weten niet zeker te zijn of het dat wel (op tijd) kon doen. Onze eerste reactie was om er fel op te springen, mensen aansprakelijk te gaan stellen en er juristen op te gaan zetten. Na een nacht er over geslapen te hebben bedachten we echter dat we het ook anders kunnen doen. Wanneer we weten dat we tot elkaar veroordeeld zijn om dit tot een goed einde te brengen kunnen we maar beter bouwen aan vertrouwen en aan een goede relatie.”

Roze olifant

Werken aan een goede vertrouwensrelatie betekent veel praten. Al vanaf het allereerste begin, zo stelt Litjens. “Aan het start van het proces moet je met elkaar aan tafel zitten en eerlijk over de risico’s praten. Die risico’s zijn de roze olifant die in het midden van de kamer staat; iedereen ziet het, maar niemand wil het erover hebben. Wanneer je als partijen echter zo ver van de tafel afschuift in de veronderstelling dat als je maar genoeg afstand neemt van het risico, het wel goed komt, dan kom je bedrogen uit. Je moet dus met elkaar open praten over de risico’s en daar eerlijke afspraken over maken.”

Risico’s afbakenen

Tijdens die eerste gesprekken is het volgens Litjens vooral belangrijk om samen te bepalen dat je er vertrouwen in hebt en het project gezamenlijk tot een goed einde kunt brengen. Het is natuurlijk belangrijk om te bepalen “wie wat gaat bepalen, wie waar verantwoordelijk voor is en wie wat voor zijn rekening neemt, maar je moet dit niet dichttimmeren voordat je het vertrouwen in elkaar hebt uitgesproken. De kans is groot dat er alsnog juristen bij gaan komen, maar op het moment dat je de samenwerking begint door alles te juridiseren en door keihard elkaars risico af te bakenen, gaat het fout. Zeker wanneer er nog meerdere risico’s liggen die nog niet benoemd zijn.”

Dikke risicoanalyses

Risico’s horen er nu eenmaal bij, benadrukt Litjens. “Bij de Noord-Zuid lijn deden we ieder kwartaal een risicoanalyse en ieder kwartaal werd de analyse dikker. Dat was iedere keer weer lastig om aan de gemeenteraad uit te leggen. Ik moest iedere keer aangeven dat ze blij moesten zijn met de dikker wordende analyses, omdat dit betekent dat er meer risico’s in beeld zijn. Daardoor weten we waar we het gesprek met elkaar over moeten voeren. Toch zijn er altijd risico’s die niet te voorzien zijn en opeens uit de hoge hoed komen. De vraag is: hoe ga je daarmee om? Vind je het een gezamenlijke opgave om er uit te komen? Of ga je terug naar het contract om te kijken of daar tussen de regels in iets staat waar je de andere partij aan kan houden? In de wetenschap dat je daarmee het risico niet oplost, van project naar project springt en geen relatie opbouwt.”

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.