Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
23
08
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Global
Soort:

Politieke spelletjes beïnvloeden Italiaanse aanbestedingsprocedures

Politieke spelletjes beïnvloeden Italiaanse aanbestedingsprocedures

De Italiaanse minister van Infrastructuur Danilo Toninelli liet afgelopen week de bouw van een spoorlijn tussen Londen en Milaan stopzetten. Volgens hem hebben de afgelopen tijd vooral bepaalde politiek-economische kliekjes en de maffia geprofiteerd van grote infrastructuurprojecten. Daarom wil hij nu een einde maken aan deze verkwisting van belastinggeld.

Een dag na dit besluit van Toninelli stortte de Morandi brug in Genua in, met 35 doden als gevolg. Beide gebeurtenissen kunnen niet los van elkaar gezien worden. Volgens CNN zijn overheidscontracten vaak een belangrijke inkomstenbron van de maffia gebleken. Daardoor is er onder de bevolking een grote weerstand tegen grote infrastructuurprojecten, zo ook tegen de renovatie van de Morandi brug.

Sprookje
Er waren rond 2012 al plannen om de brug te renoveren. Die werden echter geschrapt nadat de huidige regeringspartij M5S er weerstand tegen bood. Partijoprichter Beppe Grillo, een inwoner van Genua, noemde zelfs de mogelijke instorting van de mogelijke instorting van de brug een ‘sprookje’. Desondanks werd er dit jaar opnieuw financiering voor de renovatie goedgekeurd en werd er zelfs een Europese aanbesteding uitgezet. Volgens The Independent ontbrak slechts de politieke wil; de plannen werden geschrapt nadat minister Toninelli zijn twijfels er over uitsprak.

Schuld
Na de dodelijke instorting van de Morandi legde Toninelli de schuld snel bij Atlantia, de grootste particuliere wegbeheerder van Europa. Hij stelde dat de overheid zo snel mogelijk haar contract met het bedrijf zal ontbinden. Bovendien eiste hij het vertrek van haar bestuurders en dreigde hij met een miljoenenboete. Atlantia stelt echter dat zij de brug volgens de regels heeft onderhouden.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.