Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

ProRail gaat aanbestedingsproces structureel verduurzamen

Aannemers die willen werken aan een project van ProRail zullen in de toekomst rekening moeten houden met de Milieu Kosten Indicator (MKI). De spoorbeheerder heeft immers besloten om MKI als gunningsfactor in te zetten. Het wil zo milieubewust gedrag op de markt stimuleren en haar eigen organisatie verduurzamen.

MKI is een meetlat waarmee de duurzaamheid van projecten berekend kan worden. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de keuze voor materialen en grondstoffen, productiemethoden en transportafstand. De speciaal ontwikkelde software DuboCalc wordt vervolgens gebruikt om de milieueffecten van deze variabelen te berekenen. Dat levert een MKI-score op. Hoe lager deze waarde uitvalt, hoe duurzamer het project is.

Gunningsvoordeel

Volgens Jeroen Ter Meer, programmamanager Duurzaamheid bij ProRail, is het al langer mogelijk om MKI-scores te berekenen, maar duurzaamheid stond tot voor kort niet heel hoog op de agenda. Daarom is MKI pas in de afgelopen paar jaar echt van de grond gekomen. De spoorbeheerder wil daar nu verder op bouwen. Daarom krijgen bedrijven die in hun aanbesteding een lage MKI-waarde aantonen gunningsvoordeel. Die milieubewuste doelstellingen moeten ze vervolgens ook daadwerkelijk halen. Zo niet, volgt een boete.

Innovatie

Volgens SpoorPro erkent Ter Meer dat de focus op MKI meer inspanning vergt van aannemers. Hij benadrukt echter dat ProRail niemand ergens toe wil verplichten. Bedrijven worden gestimuleerd om duurzamer te handelen, maar mogen uiteindelijk zelf bepalen hoe ver ze willen gaan. Zo kunnen ze zich onderscheiden door in de aanbestedingsfase nieuwe duurzame materialen aan te bieden die nog niet in de database van DuboCalc zijn opgenomen. Hoewel er dan eerst een levenscyclusanalyse moet worden uitgevoerd kan zo een innovatieve aanpak aannemers gunningsvoordeel opleveren.

Verlichting

Ondertussen geeft ProRail zelf het goede voorbeeld. De spoorbeheerder is nu bezig de verlichting op stations efficiënter te gebruiken. Dat betekent onder meer dat conventionele lampen vervangen worden door LED lampen. Ook zal het licht automatisch gedimd worden wanneer er geen reizigers op het perron of station staan.

 

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties (1)

aanbestedingscafe gebruiker 10 mei 2018 15:33 uur

Prorail gaat dus duurzamer inkopen. Het aanbestedingsPROCES verduurzamen is volgens mij wat anders. On topic: goede zaak!

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres