Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
10
16
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Aanbesteden
Soort:

Rover wil stoptreintrajecten aanbesteden

Rover wil stoptreintrajecten aanbesteden

Stoptreinen op het hoofdspoor moeten vanaf 2025 per regio aanbesteed worden, vindt reizigersorganisatie Rover. Nu vallen deze stoptreinen nog onder de concessie op het hoofdspoor en deze is tot 2024 gegund aan de NS. Als het aan de reizigersorganisatie ligt, dingen er straks meerdere vervoerders mee naar de concessie om met een stoptrein te mogen rijden.

Stoptreinen worden verwaarloosd door de NS, stelt Rover. Het rijden met intercity’s gaat daarentegen wel redelijk, schrijft Trouw op basis van een uitspraak van de voorzitter van Rover. Veel mensen reizen echter met stoptreinen, daarom moet dit beter worden. Dat kan via concurrentie. Volgens de reizigersorganisatie zijn de voordelen al duidelijk te zien op lijnen die regionaal aanbesteed worden. Die vervoeren meer reizigers. De meerwaarde van het opsplitsen van het intercitynetwerk ziet Rover niet. Dit zal ten koste gaan van verbindingen over lange afstand en de flexibiliteit om te kunnen omleiden bij storingen of werkzaamheden.

Samenwerkingsverbanden
Rover ziet het liefst dat provincies, gemeenten en vervoerders in regionale regieorganen samenwerken om de aanbesteding van stoptreinen te regelen. Deze samenwerkingsverbanden moeten dan ook het trein-, tram- en busvervoer op elkaar afstemmen en besluiten waar geïnvesteerd moet worden. Tot slot moet het ervoor zorgen dat er één tariefsysteem en één reisinformatiesysteem is.

NS niet enthousiast
NS laat aan Trouw weten blij te zijn dat Rover de intercity’s van NS op het hoofdspoor wil houden. Minder enthousiast is het spoorbedrijf over het idee om stoptreintrajecten aan te besteden. Volgens een woordvoerder is dit een grote verandering met negatieve gevolgen voor de reiziger. Meer vervoerders betekent meer overstappen, meer lijnen die geknipt moeten worden en meer overleg.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor AanbestedingsCafe.nl zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@aanbestedings-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.