Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Rover wil stoptreintrajecten aanbesteden

Stoptreinen op het hoofdspoor moeten vanaf 2025 per regio aanbesteed worden, vindt reizigersorganisatie Rover. Nu vallen deze stoptreinen nog onder de concessie op het hoofdspoor en deze is tot 2024 gegund aan de NS. Als het aan de reizigersorganisatie ligt, dingen er straks meerdere vervoerders mee naar de concessie om met een stoptrein te mogen rijden.

Stoptreinen worden verwaarloosd door de NS, stelt Rover. Het rijden met intercity’s gaat daarentegen wel redelijk, schrijft Trouw op basis van een uitspraak van de voorzitter van Rover. Veel mensen reizen echter met stoptreinen, daarom moet dit beter worden. Dat kan via concurrentie. Volgens de reizigersorganisatie zijn de voordelen al duidelijk te zien op lijnen die regionaal aanbesteed worden. Die vervoeren meer reizigers. De meerwaarde van het opsplitsen van het intercitynetwerk ziet Rover niet. Dit zal ten koste gaan van verbindingen over lange afstand en de flexibiliteit om te kunnen omleiden bij storingen of werkzaamheden.

Samenwerkingsverbanden
Rover ziet het liefst dat provincies, gemeenten en vervoerders in regionale regieorganen samenwerken om de aanbesteding van stoptreinen te regelen. Deze samenwerkingsverbanden moeten dan ook het trein-, tram- en busvervoer op elkaar afstemmen en besluiten waar geïnvesteerd moet worden. Tot slot moet het ervoor zorgen dat er één tariefsysteem en één reisinformatiesysteem is.

NS niet enthousiast
NS laat aan Trouw weten blij te zijn dat Rover de intercity’s van NS op het hoofdspoor wil houden. Minder enthousiast is het spoorbedrijf over het idee om stoptreintrajecten aan te besteden. Volgens een woordvoerder is dit een grote verandering met negatieve gevolgen voor de reiziger. Meer vervoerders betekent meer overstappen, meer lijnen die geknipt moeten worden en meer overleg.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres