Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen
Schiphol Group heeft vandaag met bouwconcern Dura Vermeer het contract getekend voor de aanleg en meerjarig onderhoud van de lucht- en landzijdige infrastructuur voor de nieuwe luchthaven van Lelystad. Het contract is het resultaat van een Europese aanbesteding via de Best Value methode.
De overeenkomst omvat het integrale ontwerp, de realisatie en gedurende vijftien jaar het onderhoud van de start- en landingsbaan, taxibanen, platformen, toegangswegen en parkeerterreinen, laat Schiphol Group in een persbericht weten.
Best Value
“Dit is het eerste grote project dat met de Best Value methodiek is aanbesteed en we hechten veel waarde aan het benutten van de expertise en innovatiekracht van deze partner”, vertelt Maarten de Groof, Chief Commercial Officer van Schiphol Group. Volgens Dura Vermeer kwam er durf bij kijken om een contract met zo’n abstracte vraagspecificatie in de markt te zetten. “Dat biedt ons de mogelijkheid om innovaties te verwerken in de aanbieding, die passen bij het hoge ambitie- en duurzaamheidsniveau van Lelystad Airport”, aldus Koene Talsma, lid Raad van Bestuur van Dura Vermeer.
Innovatief
Dura Vermeer past bij de aanleg van de start- en landingsbaan een innovatieve funderingstechniek toe. Door deze techniek hoeft het bouwconcern minder grond af te graven en minder zand aan te voeren. Naar verwachting scheelt dit 10.000 vrachtwagenritten en daarmee 490 ton CO2-uitstoot. Op de parkeerterreinen en toegangswegen wordt gebruik gemaakt van gelijkspanning en LED verlichting. Ook de vliegveldverlichting bestaat uit LED lampen. Hier wordt door gebruik van laagspanning met inductie een energiebesparing van 30 procent bereikt.