Magnifying glass Close

Schiphol wijst onterecht naar Europa bij aanbesteding beveiliging

Volgende week gaan beveiligers van Schiphol mogelijk staken vanwege onenigheid over de wijze waarop de luchthaven beveiliging aanbesteed. Bij haar zoektocht naar een nieuwe beveiliger de cao particuliere beveiliging niet opnemen in het eisenpakket, omdat dit in strijd zou zijn met de Europese aanbestedingsrecht. In Trouw stelt Elisabetta Manunza, hoogleraar Europees en internationaal aanbestedingsrecht aan de Universiteit Utrecht, echter dat Schiphol onterecht Brussel als boosdoener aanwijst.

Manunza stelt dat de EU tegelijkertijd een interne markt nastreeft én sociaal wil zijn. Dat zijn twee idealen dis soms kunnen botsen, maar volgens haar hoeft Schiphol geen grote problemen te verwachten wanneer het kan laten zien dat de cao-eis proportioneel is en past binnen de regels van de interne markt.

Sociaal
Sterker nog, Manunza benadrukt dat de komende maanden wijzigingen zullen worden doorgevoerd bij de Europese detacheringsrichtlijn, waardoor het alleen maar makkelijker wordt om zo een eis op te nemen. De EU wil immers volgens de hoogleraar meer aandacht aan haar sociale dimensie besteden. Daardoor is ook het “belang van het beschermen van laagopgeleide werknemers bij aanbestedingen zwaarder gaan wegen.”

Conflict
Schiphol heeft al langer een conflict met de FNV over haar plan om de cao particuliere beveiliging niet in haar eisenpakket op te nemen bij de nieuwe aanbesteding. Momenteel hanteren de beveiligingsbedrijven die Schiphol inhuurt wel die cao. De FNV vreest dat de luchthaven straks gaat kiezen voor bedrijven die hun personeel belonen op basis van een, voor haar werknemers, minder gunstige cao. Die goedkope arbeid gaat volgens de vakbond ten koste van de kwaliteit.

Concurrentie
Manunza wijst er op dat vakbond Schiphol niet juridisch kan dwingen om de cao particuliere beveiliging toch in het eisenpakket op te nemen. Toch zijn er volgens haar andere redenen om dat toch wel te doen. Zo staat in de aanbestedingswet dat de aanbesteder dient te zorgen voor zoveel mogelijk maatschappelijke waarde en heeft Schiphol als bedrijf in handen van de overheid een voorbeeldfunctie. Lage lonen zouden er bovendien toe kunnen leiden dat de overheid meer zaken in eigen beheer neemt, waardoor de concurrentie afneemt.

Partner van Aanbestedingscafé
Partner van Aanbestedingscafé

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres