Staatssecretaris Mona Keijzer liet eind december aan De Telegraaf weten dat ze de aanbesteding van Chinese bussen door vervoerder Keolis zal onderzoeken. Het Chinese BYD won de opdracht voor het leveren van 259 elektrische bussen. Daarmee ging de opdracht voorbij aan het Nederlandse VDL, waar VDL zelf en diverse partijen in de Tweede Kamer verbaasd op reageerden.
„De vraag is of hier sprake is van oneerlijke concurrentie.
Dat weet ik nog niet”, zegt Keijzer over de kwestie. CDA Tweede kamerlid Mustafa
Amhaouch wil de factor werkgelegenheid voortaan meenemen in aanbestedingen. ‘Je
wil innovatie, je wil werkgelegenheid, dan is dit een goed moment om te checken
wat hier gaande is’.
Zijn uitspraak is in lijn met het opiniestuk van VDL-topman
Wim van der Leegte. Hij waarschuwde de politiek voor de consequenties van de keuze
voor Chinese leverancier als BYD. “Natuurlijk hebben wij een zakelijk belang
bij het leveren van bussen. Maar als voorvechter van het behoud van
werkgelegenheid in de hoogwaardige Nederlandse maakindustrie maken wij ons
oprecht grote zorgen door de gunningen van de genoemde concessies”, schreef hij
op de website van VDL. “Het bestellen van Chinese bussen zal leiden tot
structurele consequenties voor de werkgelegenheid in Nederland.”
Amhaouch stelde medio december kamervragen over de aan BYD
gegunde busorder van Keolis. Hij vroeg de staatssecretaris onder andere of er
sprake was van eerlijke concurrentie en of het mogelijk is een voorkeur uit te
spreken voor Europese bedrijven bij dit soort aanbestedingen. Eenzelfde oproep
deed de Franse president Macron eerder in 2019 al.
Keijzer heeft vooralsnog laten weten dat ze de kamervragen
pas na ‘benodigde afstemming’ kan beantwoorden.