Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Startsein voor de aanbesteding Beatrixsluis

Rijkswaterstaat heeft het startsein gegeven voor de aanbesteding voor de verbreding van het Lekkanaal en de aanleg van de derde kolk van de Prinses Beatrixsluis. [slide]

Het aanbestedingsproces moet in 2016 leiden tot gunning van het DBFM-contract (Design, Build, Finance, Maintain). Het contract omvat niet alleen de verbreding van het Lekkanaal en de aanleg van de derde kolk, maar ook het onderhoud van de bestaande kolken en het gehele Lekkanaal. De werkzaamheden starten in 2017 en moeten in 2020 zijn afgerond.

Betere doorstroming
De reden voor de aanbesteding is om een betere doorstroming van de scheepvaart te realiseren. De Beatrixsluis dreigt nu namelijk een knelpunt te worden, omdat steeds grotere schepen het Lekkanaal gebruiken. Jaarlijks passeren ongeveer 50.000 schepen de Beatrixsluis en het Lekkanaal is de belangrijkste hoofdvaartwegverbinding tussen de havens van Rotterdam en Amsterdam.  

Verantwoordelijk voor onderhoud
De aanbesteding verloopt door middel van een concurrentiegerichte dialoog en leidt tot een zogenaamd DBFM-contract. Het aannemersconsortium is hierbij niet alleen verantwoordelijk voor het ontwerp en aanleg, maar ook voor de financiering en het onderhoud gedurende 27 jaar. 

Prijs én kwaliteit
Bij het gunnen wordt gelet op prijs én kwaliteit. Rijkswaterstaat stuurt hierop aan door middel van EMVI-criteria. Dit staat voor Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Dit zijn kwaliteitscriteria die de aannemer de mogelijkheid geven een onderscheidende aanbieding te doen.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres