Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

‘Subsidie voor Waterbus niet in de haak’

De provincie Zuid-Holland had vermoedelijk de 1,1 miljoen euro subsidie aan de Waterbus niet moeten verstrekken. Aanbestedingsdeskundigen stellen tegen het AD zelfs dat het ‘oneigenlijk gebruik van overheidsgelden’ is. Het bedrag is onder meer gebruikt om een nieuwe boot aan te schaffen.

Aquabus, die de Waterbus exploiteert, wilde alleen een aanvullende spitsdienst beginnen tussen Rotterdam en Dordrecht als het in de daluren een rechtstreekse verbinding mocht beginnen tussen Rotterdam en Kinderdijk. Anders was de sneldienst niet rendabel.

Maximale winst
Om te voorkomen dat dit als staatssteun werd aangemerkt, heeft de provincie een maximum gesteld aan de jaarlijkse winst die de vervoerder in eigen zak mag steken, namelijk 7,5 procent van het bedrag dat de vervoerder zelf heeft geïnvesteerd. Als de winst hoger uitvalt, moet dat terug naar de provincie. Het is echter niet duidelijk of deze voorwaarde vervalt als de pilot in 2017 is afgelopen.

‘Niet in de haak’
Aanbestedingsdeskundige Wim Vondenhoff stelt tegen de krant dat deze constructie niet in de haak is. “Het doen van investeringen voor het uitvoeren van de opdracht behoort tot normale bedrijfsinvesteringen. Het is geen overheidstaak om die te financieren, behalve in uitzonderlijke gevallen, maar daar lijkt mij hier geen sprake van te zijn.”

Geen aanbesteding
Ronald van Vliet, eigenaar van het schip de Nehalennia, dat al sinds 1999 naar Kinderdijk vaart, zag zijn omzet afgelopen zomer met bijna 40 procent dalen, omdat veel buitenlandse toeristen nu de Waterbus pakken. Van Vliet is ervan overtuigd dat de subsidie onterecht is verstrekt, omdat er geen openbare aanbesteding is geweest.

Binnen het contract
Een woordvoerder van de provincie Zuid-Holland wijst erop dat de nieuwe veerverbinding, die alleen vaart tijdens de daluren, weekeinden en vakanties, de bereikbaarheid en economische groei van de regio verbetert en extra bezoekers naar Kinderdijk brengt. Een openbare aanbesteding was volgens hem niet nodig. “Deze dienst past binnen het contract dat in 2009 na een openbare aanbesteding is verleend. Binnen dit soort meerjarige overeenkomsten is het niet ongebruikelijk enige ruimte te houden om op basis van nieuwe inzichten of ontwikkelingen beperkte aanpassingen te doen.” De subsidieverstrekking is volgens de provincie daarnaast juridisch getoetst en rechtmatig bevonden.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres