Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Syntus wint spoorconcessie in Overijssel

Syntus mag met haar treinen gaan reizen tussen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. De provincie Overijssel gunt de spoorconcessie aan Syntus en dus niet aan NS en Arriva. De gewonnen Europese aanbesteding is voor Syntus vijftien jaar geldig.

De totale exploitatiekosten bedragen ongeveer 17,5 miljoen per jaar. Syntus gaat naar verwachting in december 2017 aan de slag. De komende jaren wordt besteed aan de aankoop, bouw en testen van nieuwe treinen en worden beide spoortrajecten omgebouwd – de treinen worden elektrisch.
Voor reizigers zal de nieuwe aanbieder ook verschil maken: Syntus zal met nieuwe treinen gaan rijden die voorzien zijn van wifi en stopcontacten in alle coupés en gehandicaptentoiletten. Het treinverkeer moet sneller en toegankelijker worden en er moeten meer mensen op het traject kunnen reizen. Dat schrijft NRC.nl.

Overtrad de Spoorwegwet
Eerder liet NS haar eigen rol onderzoeken in Overijssel, maar er werden geen fouten geconstateerd. Bij de aanbesteding van ov in Limburg benadeelde het Veolia opzettelijk en overtrad het de Spoorwegwet. Ná dit voorval zei de NS de eigen rol in het regionale spoorvervoer te heroverwegen.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé: