Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
06
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Jon Jonoski
Dossier: Overheidaanbesteding
Soort:

TX-Keur wil betere samenwerking gemeenten en Wmo-vervoerders

TX-Keur wil betere samenwerking gemeenten en Wmo-vervoerders

Stichting TX Keur, het landelijke keurmerk voor taxivervoer, is over het algemeen tevreden over het speciale taxivervoer in het kader van kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Voorzitter Reinout Böggemann stelt echter dat om de kwaliteit te verbeteren en te continueren er meer centrale afstemming nodig is. TX-Keur is daarom bezig met de ontwikkeling van standaard instrumenten om de kwaliteit van Wmo-vervoer beter te meten. In de loop van dit jaar moet de eerste daarvan geïntroduceerd worden

Böggemann stelt dat er weliswaar marktstandaarden en tarieven zijn waar gemeenten en vervoerders aan gebonden zijn, maar dat kwaliteitseisen in het aanbestedingsprogramma per gemeente nogal verschillen. Dat heeft gevolgen voor de kwaliteitsverbetering en de klachtenafhandeling. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld wel terecht bij een centraal klachtenmeldpunt, maar er is geen manier “om kwaliteit centraal te meten en hierop centraal aan te sturen.”

Krachten bundelen

Gemeenten voeren nu allemaal hun eigen klachttevredenheidsonderzoek, en proberen dan op basis hiervan de kwaliteit te verbeteren. Volgens TX-Keur kunnen gemeenten echter meer leren van gemaakte fouten wanneer ze hun krachten bundelen. Veel vervoerders hebben immers te maken met klachten die het gevolg zijn van het gevoerde beleid en waar zij zodoende weinig aan kunnen doen.

Standaardisering

Böggemann pleit daarom voor meer standaardisering. Zo zou er een standaard klantenonderzoek moeten komen voor alle aanbestedingen in het Wmo-vervoer, te vergelijken met de rol die het ov-barometer heeft voor het openbaar vervoer. Böggemann benadrukt daarbij wel dat het belangrijk blijft om rekening te houden met lokale omstandigheden.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen.

Reacties:

  • Bernard Christiaan Spangenberg | 14-06-2018 om 12:06

    Svp rekening houden met commentaar van Taxi chauffeurs zelf bijvoorbeeld Rolstoel vervoer moet uit veiligheidsoverwegingen niet maximaal ingepland worden. Een bus met plaats voor 6 Rolstoelen aanpassen mbt soort Rolstoel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.