Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

Veel kritiek op aanbesteding Zuidasdok

De aanbesteding van het Zuidasdok in Amsterdam gaat volgende maand van start. Het is met 1,9 miljard euro een van de grootste infrastructuurprojecten die de komende jaren op de markt wordt gebracht. Niet iedereen is blij met dit project. Door de verbreding en deels ondergronds brengen van de zuidelijke ringweg rond Amsterdam, is de Zuidas de komende tien jaar een bouwput. De kantoren aan de Zuidas moeten daarom de komende jaren rekening houden met ernstige geluids- en verkeersoverlast.

De overheid wil tegen de zin van bedrijven niet de strengste bouwnormen voorschrijven, blijkt uit een toelichting van Rijkswaterstaat. Donderdag was de uiterste datum waarop belanghebbenden via een zienswijze kritiek konden uiten. Er kwamen 106 zienswijzen binnen, zo schrijft FD.nl.

Harde eisen
Volgens de Amsterdamse bedrijvenvereniging ORAM kan het beperken van de overlast voor de omringende kantoren niet worden overgelaten aan de goede wil van de aannemers. Er zouden om deze reden harde eisen in de aanbesteding opgenomen moeten worden. “Stel bijvoorbeeld zulke hoge eisen aan het maximaal aantal decibel, dat bouwers gedwongen worden om met geluidsarme methoden te werken”, zegt Kees Noorman, directeur van ORAM.

Niet meer verkeersopstoppingen
Een andere eis in de aanbesteding waar ORAM voor pleit, is dat het aantal verkeersopstoppingen niet groter mag worden dan nu het geval is. Bij de bouw van de tunnels wordt zo veel grond afgegraven dat naar schatting honderden vrachtwagens per dag nodig zijn om het materiaal af en aan te voeren. “Door niet te werken met vrachtwagens, maar het zand via pijpleidingen af te voeren, kan de verkeershinder worden beperkt”, zegt Noorman.

Overlaten aan aannemer
Bureau Zuidasdok, een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de gemeente, weegt bij de aanbesteding allerlei factoren, waaronder de prijs en het beperken van overlast. “We kiezen het beste plan uit, maar we gaan niet specifieke geluidsarme methoden voorschrijven, dat laten we over aan de aannemer”, aldus een woordvoerder. De woordvoerder benadrukt dat er wel eisen worden gesteld aan het aantal decibel.

‘Ingehaald door de tijd’
Voormalig wethouder ruimtelijke ordening Duco Stadig was ooit een voorstander van het dokmodel, waarbij naast de snelweg ook de spoorlijnen onder de grond worden gebracht. Hij keerde zich onlangs tegen de plannen: “De noodzaak van het Zuidasdok is ingehaald door de tijd”, stelt Stadig. Bredere wegen zijn volgens hem niet meer nodig, omdat het verkeer tussen Schiphol en Almere lang niet zo hard toeneemt als aanvankelijk gedacht. Doordat de treintunnels nu niet meer onder de grond worden gebracht, kunnen er geen extra woningen op de tunnels worden gebouwd. Ook zal de luchtkwaliteit nauwelijks verbeteren door de korte lengte van de tunnels. “Het gaat om veel geld dat je beter kan besteden”, concludeert Stadig.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé:
Sluiten

Inloggen met

of met e-mailadres