Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen
VolkersWessels, BAM en Boskalis zijn het niet eens met de gunning van de bouw van de Blankenburgtunnel bij Rotterdam en stappen daarom naar de rechter. De drie organisaties werkten tijdens de aanbesteding samen in het consortium BBV24. Dat meldt het Financieele Dagblad.
Rijkswaterstaat voerde de aanbesteding uit. Volgens de drie partijen heeft Rijkswaterstaat zijn keuze voor het consortium BAAK, bestaande uit Ballast Nedam, Macquarie en DEME, niet goed onderbouwd, ondanks meerdere verzoeken daartoe. BBV24 heeft de rechter daarom gevraagd de beslissing in een kort geding te toetsen. Details over de pijnpunten in de gunning zullen pas bij de zitting op 11 oktober bekend worden, maar in de aanbestedingsdocumenten is te zien dat bij de gunning gelet werd op de geboden prijs en kwaliteitscriteria zoals het reduceren van CO2-uitstoot.
Blankenburgverbinding
De aanbesteding van de Blankenburgverbinding bestaat uit de aanleg van een autosnelweg van 2×3 rijstroken, een watertunnel, een landtunnel, een verdiepte aansluiting op de A20 en ene hoge aansluiting op de A15. Ook wordt de A20 tot aan het Kethelplein verbreed. Dit alles moet in de periode 2022-2024 af zijn.
Hoge kosten
Het komt niet vaak voor dat bij een opdracht van deze omvang de verliezende partijen naar de rechter stappen. Bij de andere grote aanbestedingen in de afgelopen twee jaar, zoals de gunning van de zeesluis bij IJmuiden en de aanleg van het Zuidasdok bij Amsterdam, diende de verliezende partijen geen bezwaren in. Dat terwijl de kosten van deze projecten hoog op kunnen lopen en deze alleen terug te verdienen zijn bij het winnen van de opdracht.