Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen
De bouwbedrijven BAM, VolkerWessels, TBI Holdings en Boskalis gaan niet in hoger beroep in de zaak over de gunning van de Blankenburgtunnel. Dat meldt het Financieele Dagblad.
Begin vorige maand bepaalde de rechter in een kort geding dat Rijkswaterstaat de opdracht, die een contractwaarde heeft van 1,1 miljard euro, mag gunnen aan het consortium Ballast Nedam. Ceo Rob van Wingerden van BAM zei eerst nog dat er een kans was dat er hoger beroep zou worden aangetekend, maar het bouwbedrijf heeft nu laten weten dat ze dat niet door gaan zetten.
Consortium BAAK
De bouw van de Blankenburgtunnel werd afgelopen zomer gegund aan het consortium BAAK, wat bestaat uit Ballast Nedam, de Belgische baggeraar Deme en de Australische bank Macquarie. BAM, VolkersWessels, TBI Holdings en Boskalis stapte daarop naar de rechter, omdat Rijkswaterstaat de keuze voor het consortium BAAK niet goed had onderbouwd. Ook zou er sprake zijn geweest van belangenverstrengeling, omdat het ingenieursbureau Witteveen+Bos in de voorbereidingsfase voor Rijkswaterwaterstaat werkte en later adviseerde bij het winnende consortium.
Argumentatie Rijkswaterstaat
De rechter veegde alle bezwaren van tafel en was het eens met de argumentatie van Rijkswaterstaat dat er voldoende was ondernomen om ongeoorloofd concurrentievoordelen te voorkomen. Zo was bijvoorbeeld alle relevante informatie van Witteveen +Bos uit de voorbereidende fase beschikbaar voor alle partijen.
De aanbesteding
De aanbesteding van de Blankenburgtunnel bestaat uit het aanleggen van een snelweg van 2×3 rijstroken, een landtunnel, een watertunnel, een verdiepte aansluiting op de A20 en een hoge aansluiting op de A15. Ook wordt de A20 tot aan het Kethelplein verbreedt. Rijkswaterstaat hoopt dit in de periode 2022 – 2024 af te hebben.