Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
02
16
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Overheidaanbesteding
Soort: ,

Waar blijft de commotie over de nieuwe richtlijnen?

Waar blijft de commotie over de nieuwe richtlijnen?

“Het verbaast me dat er zo weinig commotie is over de nieuwe aanbestedingsrichtlijnen”, zegt Jan Telgen, hoogleraar Inkoopmanagement voor de publieke sector. “De nieuwe wet bevat bijzondere aspecten. Ik had verwacht dat er, bijvoorbeeld vanuit NEVI of andere belangengroepen, wel iets over gezegd zou gaan worden. Daar merk ik nu nauwelijks iets van. Ook de Tweede Kamer houdt de kaken op elkaar. Daarom dacht Henk Kamp waarschijnlijk: laten we er een hamerstuk van maken.”

Op 8 februari werd het wetsvoorstel als hamerstuk op de agenda van de Tweede Kamer geplaatst. Op dinsdag werd deze hier weer vlug vanaf gehaald. Volgens een woordvoerder had zich toch nog een spreker gemeld. Het plenaire debat wordt nu in de week van 29 februari verwacht.

Vage begrippen
De hoogleraar had vooral een discussie verwacht over de vage begrippen in de richtlijnen. “Bij de toelichting over het nieuwe gunningscriterium ‘totale levenscycluskosten’ staat bijvoorbeeld: ‘als er een afdoende rekenmethode is, dan mag je die gebruiken’. Wat is een afdoende rekenmethode? Als je daarnaast vrij mág kiezen of je iets wel of niet doet, dan kan de inkoper zich naar een bepaalde uitkomst toerekenen. Zo zitten er wel meer aspecten in de richtlijnen waar ik, met name vanuit de juridische hoek, wel vragen bij verwacht had.”

Onduidelijkheid
Wanneer producten niet ‘of the shelf’ beschikbaar zijn, mag de inkoper de onderhandelingsprocedure gebruiken. Telgen verbaast zich over deze regeling. “Ik verwacht dat er gemeenten zijn die gaan zeggen dat hun lantaarnpalen toch wel heel anders zijn dan de lantaarnpalen van de buren. Dat ze niet ‘of the shelf’ beschikbaar zijn en dat ze daarom mogen onderhandelen. Dat creëert natuurlijk onduidelijkheid en onzekerheid. Dit zijn van die aspecten die ervoor zorgen dat we straks een wet hebben, waarmee iedereen alle kanten op kan.”

Toezichtsautoriteit
Er zitten ook aspecten in de richtlijnen, waarbij het Nederland vrij staat een richting te kiezen. “Nederland heeft hier geen echt beleid over ontwikkeld. Het staat de lidstaat bijvoorbeeld vrij om al dan niet een toezichtsautoriteit in te richten. Deze zou moeten toezien op de juiste naleving van de Europese aanbestedingsregels. Nederland geeft echter aan daar geen behoefte aan te hebben. Op zich begrijpelijk, want Nederland leeft de Europese aanbestedingsregels erg slecht na. De toezichthouder zou dat moeten rapporteren aan Europa. Nederland steekt hierbij dus zijn kop in het zand.”

Deadline implementatie
De discussie over de richtlijnen lijkt, met het aanmelden van de spreker, toch nog een vervolg te krijgen. Hierdoor loopt de implementatie wel vertraging op. De onzekerheid of 18 april gehaald gaat worden is terug. “Dit heeft echter weinig consequenties voor de aanbestedende diensten”, stelt Telgen gerust. “We hebben ooit een verdrag getekend in Europa, dat wanneer de richtlijnen niet worden geïmplementeerd, ze rechtstreekse werking krijgen. Per 18 april gelden dus de Europese richtlijnen.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor AanbestedingsCafe.nl zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@aanbestedings-cafe.nl

Reacties:

  • Anoniem | 15-02-2016 om 16:25

    Voor alles wat niet ‘on the shelf’ is, een “mededingingsprocedure met onderhandeling” overwegen als aanbestedingsprocedure. Dat is toch een goede ontwikkeling voor het inkoopvak!

    Feitelijk is het geen onderhandeling, maar inbouwen van een dialoogmoment in de aanbestedingsprocedure. Heel fijn dat we door extra dialoog met de markt onnodig lange implementaties kunnen vermijden! Dat kunnen we van de PVE’s bij openbare procedures lang niet altijd zeggen.

    Inderdaad een hamerstuk en geen commotie nodig lijkt mij. Tenzij we de oude stempel moeten geloven met het motto “openbaar, tenzij…”, dan zou er wat mij betreft pas commotie moeten ontstaan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.