In 2020 moet Schiphol nieuwe beveiligingscontracten afsluiten. De luchthaven heeft aangekondigd dat de prijs daarbij leidend zal zijn. Beveiligers vrezen daardoor voor lager loon en minder zekerheid voor de werknemers en roepen in een brandbrief directeur Dick Benschop op om bij de aanbesteding de cao Beveiliging als harde eis op te nemen om in aanmerking te komen voor een contract. De beveiligers hebben zomerse acties aangekondigd wanneer Schiphol deze eis laat varen.
Het Parool stelt dat bedrijven die intekenen onder de cao Particuliere Beveiliging hun diensten veel goedkoper kunnen aanbieden. Daarom moet Schiphol inschrijvers verplichten om in te tekenen onder de cao Beveiliging, zo vindt Joost van Doesburg, FNV-campagneleider Schiphol. Zonder die verplichting vreest hij voor een race naar beneden wat volgens hem negatieve gevolgen zal hebben voor zowel beveiligers als passagiers.
Kwaliteit leidend
Schiphol stelt zich niet te herkennen in het beeld dat FNV schetst. Een woordvoerder geeft aan dat kwaliteit leidend zal zijn bij de aanbesteding. Bovendien benadrukt de luchthaven dat het FNV-verzoek om slechts partijen te selecteren die de cao Beveiliging hanteren niet strookt met de bepalingen van het Aanbestedingsrecht.
Langere wachttijden
Van Doesburg stelt op zijn beurt dat Schiphol belang heeft bij goed opgeleide en ervaren beveiligers. Je kunt volgens hem een Pinkpop-beveiliger niet zomaar op de luchthaven neerzetten. Hij waarschuwt dan ook voor langere wachttijden, hogere werkdruk en personeelstekorten wanneer Schiphol vasthoudt aan haar huidige aanbestedingsplannen.