Magnifying glass Close

Adblocker is geactiveerd!

Op deze website worden advertenties getoond. Van de advertenties wordt de redactie betaald. De redactie verzorgt het nieuws op deze website. Zonder advertenties geen nieuws. Zou je je adblocker daarom willen uitschakelen

“Zorgverzekeraars moeten zich meer bemoeien met inkoop”

Zorgverzekeraars hebben momenteel nog een beperkte rol bij de inkoop voor ziekenhuizen. [slide] Sinds kort gaan verzekeraars medicijnen inkopen voor ziekenhuizen en dit zorgt voor veel ophef. Achmea is eind vorig jaar voor de rechter gesleept vanwege de nieuwe inkoopprocedure van medicijnen. Patiënten zijn bang dat de arts niet meer het beste geneesmiddel kan voorschrijven. “Dat is helemaal niet zo”, zegt Rob van der Kolk, directeur inkoop AMC.

AanbestedingsCafe.nl spreekt Van der Kolk over zijn baan als directeur inkoop bij het AMC. Het blijkt dat het lastig is om op te boksen tegen de grote leveranciers, die grote marges pakken op hun medische producten.

Meer macht naar verzekeraars
Verzekeraars hebben momenteel nog niet zo’n grote rol, maar zouden deze volgens Van der Kolk wel moeten hebben. “Als ziekenhuis ben je relatief klein, in vergelijking met de grote spelers waar je mee te maken hebt, zoals leveranciers en verzekeraars. Eigenlijk zouden verzekeraars zich er wat meer mee moeten bemoeien en ons helpen om de kosten in de gezondheidszorg naar beneden te brengen”, aldus Van der Kolk. “Met name Achmea is bezig om direct contracten af te sluiten met medicijnleveranciers. Daar maken wij weer gebruik van.”

Ophef over keuzevrijheid
De ophef over de beperkte keuzevrijheid in medicijnen voor patiënten en doktoren, die meer invloed van verzekeraars zou veroorzaken, is volgens Van der Kolk erg uit zijn verband getrokken. “Dat is een lobby vanuit de medicijnindustrie. Patiënten worden door deze industrie beïnvloed. Er wordt namelijk door verzekeraars prima met artsen samengewerkt en artsen bepalen nog steeds wat er uiteindelijk gegeven wordt.”

Leveranciers beïnvloeden eindgebruiker
De beïnvloeding van de eindgebruiker in plaats van de inkoper gebeurt op grote schaal. “Pak Pfizer, deze leverancier heeft het afgelopen jaar 43% netto winst behaald op een omzet van 38 miljard euro. Dat is een bedrijf dat twee keer zo groot is als alle Nederlandse ziekenhuizen bij elkaar. Dit komt door beïnvloeding van het publiek. De patiënt gelooft de lobby van de leverancier. Maar uiteindelijk moeten we de grondslag zoeken bij de artsen, deze blijven het namelijk voorschrijven.”

Competitie creëren
Transparantie in inkoop en competitie creëren bij de leveranciers is belangrijk om deze beïnvloeding tegen te gaan en de kosten te kunnen drukken. “Het is belangrijk dat publiek geld verantwoord besteed wordt. Het AMC doet dit door Europees aan te besteden. Dit is transparant en zorgt voor competitie. Competitie creëren is misschien wel het belangrijkste”, stelt Van der Kolk.

Partner van Aanbestedingscafé:
Partner van Aanbestedingscafé:

Reacties

Partner van Aanbestedingscafé: