Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
26
04
18
Samira Huibregtse
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Samira Huibregtse
Dossier: Aanbesteden
Soort:

Zwolle zet aanbesteding droomcontract uit

Zwolle zet aanbesteding droomcontract uit

Waterschap Drents Overijsselse Delta heeft een aanbesteding uitgezet die radicaal breekt met de prijsspiraal in aanbesteden. Dit ‘droomcontract’ bevat een gegarandeerde opslag van 14 procent, duidelijke risico’s en maximaal ruimte om mee te denken bij de stadsdijken van Zwolle. Dat meldt Cobouw.nl.

Het waterschap moet deze klus uit gaan voeren in het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Al snel kwamen ze tot de conclusie dat ze de aanbesteding anders en innovatief wilden hebben. Uiteindelijk kwam het waterschap met een aanbesteding dat een mix is van Best Value Procurement, alliantie en een bouwteam.

De aanbesteding
In de ontwerpfase van de aanbesteding is de input van het waterschap 50/50. In de uitvoering ziet het waterschap wel een wat kleinere rol voor zichzelf weggelegd. Daarnaast wordt transparant werken een harde eis. Daaronder valt een open boekhouding en een vaste marge van 14 procent voor kosten, winst en risico. Bouwers zullen, naar verwachting, ongeveer 3 tot 4 procent winstmarge overhouden. De andere 10 procent zijn nodig voor algemene kosten en tegenvallers.

14 procent is niet riskant
Volgens Hans de Jong, bestuurder van het waterschap, is de 14 procent niet riskant. De prijs speelt toch geen directe rol in de tenderfase. Die wordt pas vastgesteld na het contracteren. De kosten zouden daarnaast terug worden verdiend door in te zetten op een optimaal team en een briljant ontwerp, denkt de Jong.

Inschrijven
Vanaf 18 april kunnen bouwers zich op Tenderned inschrijven op deze aanbesteding. Dan zal moeten blijken of dit concept ook echt zal werken. Technisch zal de dijkverhoging van een meter niet ingewikkeld zijn. De omgeving van een stad maakt dit wel lastiger. Andere complicaties waar bouwers rekening mee zouden kunnen houden, is de enorme benzineopslag en de Scania-fabriek die langs de dijk liggen.

Samira Huibregtse
Door Samira Huibregtse
Samira Huibregtse is een jonge, enthousiaste journalist die met plezier op zoek gaat naar interessant nieuws in de wereld van inkopen en aanbesteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.